Magyar Camping és Caravanning Club

Sástó Márton nap

Mátrafüred – Sástó

2017.11.09-12

A 2017. évzáró találkozóját Zalaegerszegen októberben megtartottuk, mégis jó volt útra kelni, a Márton-napi Sástói találkozóra. A csütörtöki érkezés napján nagyon barátságtalan nyirkos, ködös idő fogadott. Szerencsére a további napokban időnként a napsütés is előfordult, de inkább borús hűvös, gyakran szeles volt az idő.

Pénteken délelőtt a konyhában nagy volt a sürgés-forgás, ugyanis kempinges társaink, Jeney Laci és felesége felajánlották, hogy az egész társaságot meghívják vaddisznópörköltre, amit a kempingben készítettek el. Aki tudott segített a hús darabolásában, a hagyma és krumpli pucolásban és vágásban. Érdeklődők hada vette körül a készülő vadételt és élvezete az áramló varázslatos illatokat. A kemping által biztosított jól befűtött helyiségben megterítettünk és elfogyasztottuk a meglepetés finomságot. Bőven jutott mindenkinek, még repeta lehetőségek is voltak.

Akik nem jeleskedtek a főzés terén, azok átsétáltak az egykori kőbánya katlanában kialakított Adrenalin parkba. Bár így november közepén már egyik élményelem sem üzemelt, de azért meg lehetett nézni a bob- ás quadpályákat, a függőhidat, mászó-falat, a kiállított haditechnikai eszközöket stb. Ez az ország legmagasabban fekvő kalandparkja, amelyben nemcsak az adrenalint termelő élményelemektől állt el a lélegzetünk, hanem az elénk táruló panorámától is.

Gyönyörködhettünk továbbá a kemping közvetlen szomszédságában lévő Sástóban és felmászhattunk a kempinggel szemben, a tó túloldalán felállított 50 méter magas kilátóba. Ez a kilátó egykor Agyőn fúrótorony volt, leselejtezés után került ide. A panoráma innen is lenyűgöző volt.

Péntek délután 16 órára jött értünk a megrendelt busz és elszállított Gyöngyössolymosra a Márton-napi rendezvényre. Igyekeztünk jól felöltözni, számítva a szabadtéri rendezvényre és az esténkénti egyre hűvösebb időre. A Művelődési Háznál szálltunk le a buszról és ott a Könyvtár kissé szűkös, de jó meleg helyiségébe invitáltak be minket. Itt részletes tájékoztatást kaptunk a falu múltjáról és jelenéről, valamint a rendezvényekről, amelyek egyike ez a Márton napi.

A tájékoztatást követően elsétáltunk Gyöngyössolymos Árpádkori templomához, amelynek tornya még a török időket is túlélte. Mai formája a 18. század közepén alakult ki. Mire visszasétáltunk a Művelődési Házhoz kezdődött a Márton-napi rendezvény. A helyi óvodások eljátszották a Szent-Márton legenda szerinti történetet, majd lámpás felvonulásuk következett. Mire visszaértek akkor kezdődött a vendéglátás. Kínálták a sült tököt, sült birsalmát, vajas-kakaós kalácsot, libazsíros kenyeret lila hagymával és forró italként gyümölcsös teát, boros teát.

Fő műsorszám a Langaléta Garabonciások gólyalábas műsora volt. Őket mi kempingesek már ismerősként üdvözöltük, mert bajai kempingezésünk során, amikor Szeremlére látogattunk, akkor ott is felléptek és nagy sikert arattak. Itt is nagy tapsot kaptak. Ettünk-ittunk még egy darabig a kedves helyiek által kínáltakból, majd felszálltunk a buszunkra és visszaindultunk.

Szombaton reggel korai volt az ébresztés, mert fél 9-re már jött értünk a busz és utaztunk Gyöngyösre. Ott Borbándi Erik történész volt az idegenvezetőnk. Élvezet volt hallgatni ezt a nagy tudású jól felkészült urat, aki városának minden épületét, eseményét évszámokkal együtt részletesen ismert. Probléma csak az volt, hogy az idő nagyon hideg, szeles volt és a szabadtéri ismertetésekkor csaknem megfagytunk.

Először a Barátok terén a Mátra Művelődési Központba látogattunk. Az előcsarnokot Szinte Gábor festőművész 1978-ban készített 50 négyzetméteres üvegfestménye díszíti, amelyen Gyöngyös város történelméből jelennek meg különböző fontosabb események. A Barátok terén még megnéztük a Ferences Rendház és Templomot. Ez az épület Gyöngyös legnevezetesebb műemlékei közé tartozik. Alapítása az 1370 körüli évekre tehető. Kriptájában nyugszik a Rákóczi szabadságharc legendás generálisa, a Vak Bottyánként ismert Bottyán János. Emlékét a templom falán tábla őrzi.

Haladtunk a belváros felé. Itt megnéztük Kisfaludi Strobl Zsigmond alkotását az I. világháborúban elesett Császári és királyi 6-os Württenbergi huszárok 1932-ben készült bronz emlékművét, amelyen a kardját néző huszár látható. Rövid séta után a Gyöngyösi Zsinagógához érkeztünk. A jelenleg bútorraktárként működő gyönyörű épületet kulturális centrummá, a keresztény-zsidó párbeszédet szolgáló rendezvények központjaként tervezik hasznosítani, tudtuk meg idegenvezetőnktől. Megnéztük a városközpont legkiemelkedőbb épületét, a Szent Bertalan templomot, amelyet a 14. században emeltek, majd többször átalakítottak. Ebben az épületben kapott helyet az Egyházi Gyűjtemény, a Kincstár. Itt őrzik – az esztergomi után – az ország második leggazdagabb katolikus egyházi gyűjteményét, amelyet 1990-ben Nagy Lajos apát hozott létre az egyházközösség ötvöstárgyaiból.

Gyöngyösi városnézésünk utolsó helyszíne a Mátra Múzeum volt, amely az egykori Orczy kastélyban lett elhelyezve. Itt vadászattörténeti, helytörténeti, ásvány- és őslénytani kiállításokat néztünk meg. A gyűjtemény különlegessége Magyarország egyetlen teljes épségben előkerült és itt bemutatott mamutcsontváza.

Buszra szálltunk és utaztunk Farkasmályiba ebédelni és bort kóstolni. Házigazdánk már a pincesor elején várta buszunkat és üdvözölte csoportunkat. Elmondta, hogy itt a Sárhegy lábánál a természet hosszas munkája eredményeként kialakult sziklafalakba szorosan összezsúfolva pincéket vájtak. A 13. században már 26 pince volt. Különlegességük a pincéknek, hogy többségüket folyosókkal összekötötték, ezért szabadon átjárhatóvá váltak. Sajnos mára legnagyobb részük elhagyott lett, új gazdára vár. Az a pince, amelynek vendégei voltunk, vendéglátásra rendezkedett be. Nagy létszámú csoportunkat egy hosszú asztal mellé helyezték el. Felszolgálták nagy tálakban a bográcsgulyást, majd a vargabélest. Közben lehetett bort kérni, amit lopóból csurgatott be a pincér a pohárba. A kitöltött bort azonnal ki kellett fizetni. A pincér mindig bejelentette, hogy éppen mit töltött a lopóba. Volt, amikor fehér félédes, fehér száraz, vagy vörös félédes, vörös száraz bor volt a lopóban. Hazatérve a kempingbe megbeszéltük, hogy most is, mint eddig minden este összeülünk a közös helyiségben. Sokáig beszélgettünk, söröztünk-boroztunk, zenét hallgattunk, jól éreztük magunkat. Sajnáltuk, hogy ez az év is nagyon gyorsan eltelt és legközelebbi már csak az új évben kempingezünk. Lesz azért még lehetőség találkozni decemberben is, előbb 9-én a klubunk székházában, majd szilveszterkor Kiskunhalason.

Köszönjük szépen Krausz Józsinak, hogy ezt a találkozót is megszervezte.

Katona Júlia

- - - hirdetés - - -
logó tervezés Zsóry Liget Camping Gyomaendrődi Liget Gyógyfürdő és Kemping HUNGEXPO Budapest Kongresszusi és Kiállítási Központ Thermal Garden, Csokonyavisonta campinform.eu - a kempingezők kedvenc oldala