Magyar Camping és Caravanning Club

Ozora

Ozora 2019. július 11- július 14.

„ Jobb egyszer látni, mint százszor hallani róla”

Amikor Józsival úgy dönttünk hogy évente bevállaljuk egy találkozó megrendezését, mindenképp Tolna megyére fókuszáltunk.

Ismerve az adottságokat most Ozora községre esett a választás. Ozora azon kevés falvak egyike, amely nevét évszázadokon keresztül megőrízte. Tolna megyében, a Sió mellett, a Mezőföld a Kapos – Koppánymenti dombvidék, és a Kapos völgyből meredeken kiemelkedő Hegyhát által körülvett területen fekszik.

Lakosainak száma: 1 600 fő. Ozorát nem csupán a múltja teszi ismertté, hanem jelene is. Az idelátogatókat, virágos utcák, terek, látványa fogadja. A község a Virágos Magyarországért pályázaton, Európa Nagydíjat kapott.

Ozorán a Pipó vár parkolójában, (amely szuper modern kivitelezéseben létesült ) kaptunk helyet. A kezdeti „nehézségek” a mintegy 8 egység jelentkezéséből kiindulva, a kezdésre 12 egység jött össze.

Bár egyenlőre parkolóként van  hírdetve a helyszín, de minden infrastruktúra adott , (kivéve a kerítés) melyet egy szuper kempingtől el lehet várni. A kisgyermekekre is gondolván, modern játszótér várja az apróságokat. Megjegyezni kívánom, hogy a „parkoló” a Pipó vár kezelésében van. A vártól mintegy 300 méterre található.

Ott létünkkor felváltva , három biztonsági őr vigyázott ránk és értékeinkre.

Csütörtök este a szokásnak megfelelően összebútoroztunk. Mi szervezők, meglepetés vacsorával tiszteltük meg a találkozón résztvevőket. Egy igazi falusias menüt állítottam össze. ( Két fajta szalámi, mangalica szalonna, öt féle sajt, töltött tojás, és saját készítésű kapros uborka.) Az italt „Robi Papa” prezentálta egy hordó sör formájában.

Pénteken  reggel egy kissé borongós időre ébredtünk, de lelkesen elindultunk a Pipó Várkastélyhoz. Ott már ismerősként fogadtak bennünket.

Kedves tárlatvezetőnk elmondta hogy a Várkastélyt,  Filippo Scolariról, ahogyan Magyarországon hívták: Ozorai Pípóról nevezték el. Őt a szerelem repítette Ozorára, mivel nőül vette, a vidék urának leányát Ozorai Borbálát.

Pipó 1416-ban kezdte el építeni a kastélyt, gótikus stílusban. A várárokba, a Sió vize lett vezetve. Napjainkban egy reneszánsz korszakot idéző várként ismehetjük meg.

2007 ben a várkastélyt megnyitották a nagyközönség előtt. Belépéskor, a csupa virág belső udvar látható, amely lenyűgözi a látogatót. A földszinten található  teremben egy kisfilmet lehet megtekinteni, amely  professzionálisan bemutatja és összegzi, amit a kastélyról tudni lehet, és szükségeltetik.

Láthattuk továbbá Pipó szerelmének Borbálának a hálószobáját, a reneszánsz ebédlőt, a kandallós tróntermet, a fegyver termet, a vadtrófeákat.

A kastély ma már rendezvények, esküvők helyszíneként is funkcionál.

Ezt követően, kedves ismerősöm (kb. 30 éve) Körmendi Irénke (a község rendezvény szervezője) barátságunkra tekintettel vállalta, hogy bemutatja a település nevezetességeit.

A Várkastély közvetlen szomszédságában található a Római Katolikus templom épülete. Annak két oldalán az I. és II. világháborúban elesett ozoraiaknak állítottak emléket. Feltüntek a gyönyörű, fából faragott alkotások. Emlékoszlopok, padok, a kis híd , az iskola kapuja, melyek Cs Kiss Ernő fafaragó által  vezetett nyári táborok során készültek.

Az önkormányzat ebédlőjében, mindenki nagy megelégedésére, szabadmeréses gyümölcs levessel, majd sült csirke comb, petrezselymes burgonya, savanyúság összeállítású menüvel fogadtak bennünket.

A ebédlő előtt már ott sorakoztak a személygépkocsik, és indultunk Simontornyára.

Simontornya, 1995 ben lett várossá avatva. Lakosság száma: 3.900.fő.

Lelkes tárlatvezetőnktől megtudtuk, hogy a mai Simontornya, mocsaras vizekkel övezett, kisebb-nagyobb szigetekből állt. A várost Tolna megye egyik, kulturális központjaként is emlegetik.

Itt található a „Simon” vára, melyet megnéztünk. Nevét, Simon alszolgabíró után kapta, aki ez első várat építtette ezen a helyen. Az egykori (egyben névadó ) Simon- tornya, ma már nem létezik, csupán alapfalait láthatjuk a pincében.

A több tíz főt számláló és egymást váltó tulajdonosok, rendre, a a saját elképzeléseiknek megfelelően építtették át, a várat. Majd, miután az utolsó tulajdonosok is elhagyták a várat, azt onnéttól mezőgazdasái célra (magtár) használták.

A várat, 1964-74 között helyreállították. Láthattunk itt állandó kiállítást, az egykori lovagterem maradványait, a gyönyörű kandallót stb. Különlegesség a „Nemesi ősdinasztiák Tolna megyében” c. állandó kiállítás.

A várban, rendszeresek az időszaki kiállítások is.

Visszaérve szálláshelyünkre, kipihentük az „út adta fáradalmakat”. Rövid pihenőt követően, az erdőből összehordtuk a gallyakat, és a kijelölt tűzrakóhely köré ülve, szalonnát sütögettünk. Természetesen  a sörös hordót is újra csapoltuk.

Szombaton jött el számunkra,  a „Lomi vásár” napja. Dacolva az  erősen szitáló esővel, széllel, elindultunk az országos hírű vásárba, melynek Ozora község ad helyet.

Szóval, itt minden kapható, a skálát nem részletezem. Türelem kell ahhoz, hogy a minden udvaron lévő árúkínálatot átnézzük, alkudjunk, nézelődjünk. Többen nem üres kézzel tértünk vissza szálláshelyünkre.

Örömünkre szolgált, hogy Timár Józsi és Etelka is megérkeztek szombaton.

Magam részéről nagy ízgalommal voltam, a szombati napra megszervezett bárány pörkölt irányába. Referencia nélküli és pár hete megnyíílt falusi kis kocsmában tudtam csak vacsorát rendelni (telefonon, el is neveztem vakrandinak) szombat estére. Végül kiderült hogy nagy aggodalomra nem volt ok.

Véletlen műve, hogy a találkozóról a beszámolót én írom. Ide kívánkozna az értékelés. Miután ezt az összejövetelt Józsival ketten szerveztük, azt értékelni nem tisztem, csupán reménykedünk abban, hogy a résztvevők jól érezték magukat.

Bálint Gyöngyi

- - - hirdetés - - -
logó tervezés Zsóry Liget Camping Gyomaendrődi Liget Gyógyfürdő és Kemping HUNGEXPO Budapest Kongresszusi és Kiállítási Központ Thermal Garden, Csokonyavisonta campinform.eu - a kempingezők kedvenc oldala